dinsdag 27 november 2012

Google+ is onderschat door de grote Nederlandse bedrijven

De rede voor deze post was een verrassing, mijn verassing dus, dat veel grote Nederlandse bedrijven Google's sociale platform Google+ nauwelijks of zelfs helemaal niet gebruiken. Hoezo ben ik verrast? Simpelweg: Google is een reusachtig internetbedrijf en, in feite, de uitgesproken monopolist op het gebied van het zoeken op het internet. Ook, en niet in de laatste plaats, is het een technologisch innovatief bedrijf. Momenteel is de rol van Google bepalend voor het wereldwijde web. Dat vinden wij leuk of niet, het is gewoon zo. Daarom dacht ik, na de start van Google+ in juni 28, 2011, dat Nederlandse bedrijven het nieuwe sociale platform massaal zouden bestormen. Nu zijn wij anderhalf jaar verder en de Nederlandse bedrijven tonen maar weinig belangstelling voor de Google+ wereld. 



De volgende infographic “Google+ accounts van 25 AEX-beursgenoteerde bedrijven” illustreert de activiteiten van de grote Nederlandse bedrijven op Google+. 




Uit deze infographic blijkt dat alleen bij KLM, Philips en Unilever Google+ een organisch onderdeel van hun marketing beleid is. De andere bedrijven gebruiken Google+ niet. Het is een echte verassing!


Maar toch, Google+ kan wel voordelig zijn voor de bedrijven
Op weg naar klanten en potentiële klanten, dat is het moto van elk commercieel bedrijf. Waar zoekt men die nieuwe klanten? Of: wat is de meest efficiënte manier om relaties met bestaande klanten uit te bouwen? Het nieuwe sociale platform Google+ heeft eigen antwoorden aangeboden voor deze belangrijke vragen. 

De sterkste kant van Google+ is dat Google+ met andere producten van Google geïntegreerd is. Miljoenen mensen alleen al in Nederland gebruiken diverse gratis services van Google (Gmail, Docs, zoeken, en ga zo maar door). Google+ is al geïntegreerd in de navigatiebalk in de rechterbovenhoek van bijna alle Googleproducten. Dus, “miljoenen mensen”, die dagelijks bijna gedwongen zijn om Google+ te gebruiken, is een te zwaar argument om Google+ te negeren voor wat voor een reden dan ook. 

Maar, dat is niet alles wat betreft de voordelen van actief zijn op het Google+ platform. Een andere belangrijke voordeel is - de verbetering in de Google's organisch zoekresultaten. Dit feit werd uitgesproken door voormalige CEO van Google Eric Schmidt op LeWeb 2011.



Letterlijk zei Eric Schmidt dat de “sociale activiteiten”, dus op Google+ in dit geval, een ranking factor zijn geworden voor Google's organische zoekresultaten. Op zich is dat geen verassing, sinds de Panda en Pinguin updates van Google. De verassing is, dat de Nederlandse bedrijven dit niet opgevangen hebben. 



zondag 18 november 2012

Content scan van de Scapino webwinkel productpagina


Toevallig (echt!) kwam ik een productpagina van Scapino.nl tegen, namelijk “Bootte hoog leer met gespen” (van 12 november 2012): 




Daar was op zich niks mis mee, alleen … dubbele content! Dat is zeker een negatieve factor bij het goed scoren onder zoekmachines. 



Ik heb bekeken de content, volgens de “good practice” richtlijn voor de optimale structuur van de content op de productpagina van een webwinkel, en niet gevonden een marketing pitch en wel gevonden dat sociale media “knoppen” buiten gebruik zijn.

Marketing pitch
Pakkende verkoop slogan, of Marketing pitch, is een belangrijke element van de productpagina content. Het zorgt voor de conversie van de productpagina en tegelijkertijd als extra “place holder” voor de tekstuele content (denk ook aan zoektermen).

Sociale media
Op de huidige pagina zijn de sociale media “knoppen” gereset ;) tot 0. Het werkt niet aan de conversie! We zijn allemaal op de hoogte van dergelijke verkooppraatjes van winkeliers en verkopers van tweedehands auto’s, toch? Daarom zou er niks mis mee zijn als de Facebook en Twitter knoppen te maken krijgen met meer aantrekkelijkere getallen. 




Nogmaals, ik heb deze productpagina scan beperkt tot een analyse van de structuur van de productpagina content. Dus, geen volle zoekmachine optimalisatie scan. Neemt u deze analyse aan als een informele maar wel kritische blik op de content van deze pagina. Het algemene principe is bekend – elke pagina van een webwinkel moet goed zijn of zelfs meer dan goed. Anders wint het de harten van potentiële kopers niet en de aandacht van de zoekmachines trouwens ook.








vrijdag 16 november 2012

Sterke handelsnaam markeert internet niche


De handelsnaam is een sterk internet marketing middel
Het klinkt als een axioma, elke online shop, oftewel webwinkel, moet genoeg bezoekersverkeer hebben om de gewenste omzet te realiseren. 

Hoe genereert men bezoekersverkeer naar de eigen webwinkel? Enkele internet marketing middelen zijn daarvoor goed bekend: het pro-actief gebruiken van online sociale media en zoekmachine optimalisatie technologie, maar, er is nog een bron van bezoekersverkeer - en niet minder belangrijk! – de handelsnaam van een webwinkel. Hoe groter de bekendheid van de handelsnaam, hoe hoger het bezoekersverkeer. Men bezoekt een webwinkel niet alleen toevallig via Google, maar ook bewust dankzij de bekendheid van de handelsnaam. 
Deze bewering is ook geen nieuws, maar uit praktijk blijkt dat de handelsnaam als een marketing middel buiten de aandacht blijft van online marketeers.  

Uitgebleven aandacht voor de invloed van een handelsnaam manifesteert zich het meest bij de kleine startup webwinkel. Waarom?


Startup webwinkels onderschatten rol van een handelsnaam
In de praktijk komt het vaak naar voren dat kleine startup webwinkels tijdens het promoten van hun sites een onproportionele hoge prioriteit stellen aan zoekmachine optimalisatie technologie. Door deze de marketing beslissingen over hoe een webwinkel moet zich moet presenteren op het internet wordt het zeer afhankelijk van “wat goed voor zoekmachines is”. Zulke aanpak reduceert elke webwinkel, zelfs webwinkels met een grote potentie, tot een ordinaire website met spam-achtig content, plus een “belovende zoekterm” als zijn domeinnaam. 

Natuurlijk scoort zo’n webwinkel nooit bij zoekmachines. Sterker nog, het loopt risico dat de “exact match domain” (lees zoektermen in domeinnaam) situatie word gestraft door de Google anti-spam algoritmes, waar de Penguin update een goed voorbeeld van is. 



Een sterke handelsnaam markeert altijd een internet niche
In mijn oude post “Creëer een internet niche in plaats van er een zoeken” heb ik verwezen naar het feit dat een unieke handelsnaam (merk, brand) altijd eigen “wereld” creëert op het internet. Deze “wereld” is niets anders dan zo’n gewenste internet niche.

Tot slot. Een unieke handelsnaam is een zeer sterk en betrouwbaar middel van de internet marketing. Startup webwinkels mogen dat niet missen.




donderdag 8 november 2012

Verwijder zwakke backlinks zonder pardon

16 Oktober 2012. Tijdens Pubcon maakte Matt Cutts (hoofd van het webspam team van Google) een aankondiging over hun nieuwe tool, waarmee webmasters ongewenste backlinks kunnen “afkoppelen”. Deze tool heet “Disavow links”.



Matt Cutts op PubCon



‘He he, eindelijk’, zou ik zeggen. Voor de datum van deze aankondiging ontstond een consensus tussen de zoekmachinesoptimalisatie specialisten in de wereld dat de Google Penguin update over zwakke backlinks gaat en over slechte backlinks profielen van websites in het algemeen. De strijd van de Google tegen de spamsites en links-farms is logisch, maar tegelijkertijd werden veel normale websites ook geraakt door het Penguin algoritme. Nu hebben webmasters dus eindelijk een tool van Google gekregen om deze oude SEO fouten op te poetsen en rare referenties (van concurrenten?) naar hun sites te blokkeren.



Op dezelfde dag van de aankondiging, dus op 16 Oktober 2012, werd een uitgebreide post over de Disavow links tool op Google’s Webmaster Central blog gepubliceerd De centrale rol van deze post wordt aan de hand van deze video van Matt Cutts uitgelegd:




De woorden van meneer M. Cutts zijn niet zomaar ‘nog een mening’ van een zoekmachineoptimalisatie deskundige. Absoluut niet! Hij is de baas van het Google Webspam team. Simpelweg betekent dat een ding: hij is de actieve beleidsmaker van Googles anti-spamsite-strategie. Wat mij betreft moet elke SEO-specialist er op attent zijn en dit bloedserieus in praktijk brengen. De hoop was natuurlijk dat hij misschien meer zou verklappen over de technische kanten van het Google-anti-spam “algoritme” dan hij mocht. 

Hier is de lijst (vetgedrukt) betreft “de technische kanten” van Googles anti-spam beleid, die ik uit dit videobetoog van Matt Cutts gepeuterd heb:

Matt Cutts zegt: 
“… Misschien heb je betaalde links gedaan, of heeft iemand dat namens u gedaan. Je zou bezig kunnen zijn met blog spam, comment spam, forum spam, gastenboek spam, you-name-it link spam. Misschien heb je iemand betaald om een aantal lage kwaliteits artikelen te schrijven met een onproportionele hoeveelheid aan trefwoord rijke anchor teksten…”

Zo, is het nu niet duidelijk wat de criteria’s van de Google’s Penguin update zijn? Meer dan genoeg, bedank meneer Cutts, maar nu aan de slag met de Disavow links tool en hopen dat de volgende run van de Penguin update mijn sites en die van mijn klanten niet zal raken!



zaterdag 3 november 2012

Optimale structuur van de content op de Productpagina van de Webwinkel


De bron van een mogelijk succes van een webwinkel ligt in de optimale samenstelling van tekstuele en visuele informatie op zijn productpagina’s. Het gaat namelijk over de structuur van de productpagina content. Internet marketing beschikt genoeg middelen om een webwinkel te promoten voor zoekmachines, maar zonder optimaal ingerichte content levert een hogere positie bij de zoekmachines weinig op. Denk hier bijvoorbeeld aan de conversie van de productpagina’s. 


Productpagina content beschikt over twee meetbare indicatoren: bezoekersverkeer en conversieratio. Deze twee parameters zijn met elkaar verbonden. Als een productpagina 100 bezoekers krijgt waarvan 2 bezoekers een aankoop doen, dan is de conversieratio 2%. Het verhogen van het aantal bezoekers en de conversieratio heeft direct als gevolg dat de omzet van de pagina wordt verhoogd.


Succesvolle webwinkels laten zien dat een gewenste balans tussen bezoekersverkeer en conversieratio wordt behouden door de volgende structuur van de productpaginacontent:
  • Tekstuele content - overtuigende sale proposal
  • Visuele content – het articuleren van de beste kanten van het product 
  • Social media – proactieve benadering naar potentiële kopers 
  • Alternatieve producten – meerdere keuzes bieden 
  • Afhandeling aankoop – duidelijk, moeiteloos en snel



De tekstuele content is het belangrijkste deel van de productpagina omdat de tekst een object is voor de zoekmachineoptimalisatie en tegelijkertijd zorgt voor conversie. Hier is de gewenste structuur van de tekstuele content:




Praktisch Voorbeeld:
www.kleertjes.com is het voorbeeld van de optimale (nogmaals, in de zin van bezoekersverkeer en de conversieratio) inrichting van de content op de productpagina:



De tekstuele content van deze pagina ziet er zo uit:



Tot slot
Het ontwikkelen van de content voor een webwinkel is een van de eerste fases in een zoekmachine optimalisatie (SEO) project. De optimale structuur van de content bepaald voor een meerdeel het succes van een zoekmachine optimalisatie project. De content is koning en zijn macht zal alleen maar groeien. Degenen die willen slagen zullen de optimale structuur moeten invullen met unieke content. Veel succes!