maandag 16 januari 2012

Zoekmachine Optimalisatie Voor Liefde en Met Liefde



Google kan de tendenties in de maatschappij aan tonen. Dit is geen sarcasme maar realiteit. Zoektermen die uitgevoerd worden door Nederlanders (wel geregistreerd) wijzen soms naar verrassende maatschappelijke verschijnselen. Neem, bijvoorbeeld, de twee woorden ‘liefde’ en ‘date’ als zoektermen voor Google’s zoekmachine. De  boeiende vraag is dan, welk van deze twee woorden wordt vaker opgezocht? Oke, in de huidige geërotiseerde maatschappij heb ik het vermoede, dat het woord ‘date’ populairder is als zoekterm dan het woord ‘liefde’.



Google’s Woorden tool toont aan, dat het woord ‘date’ 1,220,000 keer opgezocht wordt (maandelijks) in Nederland. Dus bijna 40,500 per dag. Het woord ‘liefde’ wordt door liefdezoekers maandelijks maar 673,000 keer gezocht. Met deze cijfers kunnen wij concluderen dat gemiddeld het woord ‘date’ twee keer zo vaak in Google’s zoekmachine wordt opgezocht dan het woord ‘liefde’. Niet verassend dus.

In ieder geval, vormen de zoektermen ‘liefde’ en ‘date’ een behoorlijke markt segment op het Nederlandse deel van het Internet. Bijna 2 miljoen zoekopdrachten per maand. Het kan niet anders zijn dat veel internet ondernemingen genadeloos in dit markt segment aan het strijden zijn. Wie zijn de kampioenen anno 2012? Voor de zoekterm ‘liefde’ op de eerste drie plekken van Google’s zoekpagina: staan de volgende websites:



Voor de zoekterm ‘date’ hebben wij de volgende uitslag:




Ik zou zeggen ‘Proficiat Collegas!’

But, what about LOVE! Wijzen de zojuist getoonde resultaten naar een bepaald maatschappelijk verschijnsel? Dat denk ik wel. Dit heeft te maken met het feit dat men de zoekterm ‘date’ boven de zoekterm ‘liefde’ prefereert, in brede zin natuurlijk. Is daar een verklaring voor? De simpelste moet zijn, dat we in een geërotiseerde maatschappij leven. Is de geërotiseerde maatschappij een comfortabele omgeving voor het individu?  De Duitse psycholoog Erich Fromm schreef in zijn boek “Liefhebben” (hoofdstuk 3 “Desintegratie van de liefde in de moderne westerse samenleving”): “Als liefhebben een vermogen is van de rijpe en creatieve persoonlijkheid, dan volgt hieruit dat de ontwikkeling van het vermogen tot liefhebben in een individu in een gege­ven cultuur mede bepaald wordt door de invloed, welke deze cultuur uitoefent op het karakter van de gemiddelde mens.

Tot slot kan ik niets anders zeggen dat dit: laten wij gewoon aan zoekmachine optimalisatie doen voor de ‘liefde’ met liefde.