Google kan de tendenties in de maatschappij aan tonen. Dit is geen sarcasme maar realiteit. Zoektermen die uitgevoerd worden door Nederlanders (wel geregistreerd) wijzen soms naar verrassende maatschappelijke verschijnselen. Neem, bijvoorbeeld, de twee woorden ‘liefde’ en ‘date’ als zoektermen voor Google’s zoekmachine. De boeiende vraag is dan, welk van deze twee woorden wordt vaker opgezocht? Oke, in de huidige geërotiseerde maatschappij heb ik het vermoede, dat het woord ‘date’ populairder is als zoekterm dan het woord ‘liefde’.
Google’s Woorden tool toont aan, dat het woord ‘date’ 1,220,000 keer opgezocht wordt (maandelijks) in Nederland. Dus bijna 40,500 per dag. Het woord ‘liefde’ wordt door liefdezoekers maandelijks maar 673,000 keer gezocht. Met deze cijfers kunnen wij concluderen dat gemiddeld het woord ‘date’ twee keer zo vaak in Google’s zoekmachine wordt opgezocht dan het woord ‘liefde’. Niet verassend dus.
Ik zou zeggen ‘Proficiat Collegas!’
But, what about LOVE! Wijzen de zojuist getoonde resultaten naar een bepaald maatschappelijk verschijnsel? Dat denk ik wel. Dit heeft te maken met het feit dat men de zoekterm ‘date’ boven de zoekterm ‘liefde’ prefereert, in brede zin natuurlijk. Is daar een verklaring voor? De simpelste moet zijn, dat we in een geërotiseerde maatschappij leven. Is de geërotiseerde maatschappij een comfortabele omgeving voor het individu? De Duitse psycholoog Erich Fromm schreef in zijn boek “Liefhebben” (hoofdstuk 3 “Desintegratie van de liefde in de moderne westerse samenleving”): “Als liefhebben een vermogen is van de rijpe en creatieve persoonlijkheid, dan volgt hieruit dat de ontwikkeling van het vermogen tot liefhebben in een individu in een gegeven cultuur mede bepaald wordt door de invloed, welke deze cultuur uitoefent op het karakter van de gemiddelde mens.”