Schema.org is een nieuw initiatief van Google, Yahoo en Bing. Het is een platform voor het creëren en ondersteunen van gemeenschappelijke standaarden voor de gestructureerde gegevens op webpagina's. Deze standaarden heten schema's. De schema’s zijn verzameld op de schema.org site. Met schema’s kunnen webmasters en ontwikkelaars schema’s creëren of bestaande schema’s hergebruiken die relevant voor hun webcontent zijn. In feite vergemakkelijken ze de taak van de zoekmachines die de webcontent analyseren en indexeren.
Hierover kunt u alles lezen op:
In een eenvoudig bewoording
Schema is slechts een klein
stukje code, die toegevoegd is aan de HTML bron code. Deze schema-code geeft
aan waar een webpagina of een deel van de webpagina over gaat. Er is niets
magisch aan, alleen maar bekende HTML tags met wat extra schema-attributen. U
kunt meer leren over specifieke schema-attributen op de Schema.org - Getting Started site.
Hier is een voorbeeld van
hoe de schema-code in een webpagina kan worden ingebouwd:
<h1>Quiz</h1>
<span>Filmregisseur: Dick Maas (Heemstede,
15 april 1951)</span>
<span>Thriller</span>
<a
href="../movies/quiz_trailer.html">Trailer</a>
Het implementeren van de schema-code (in vet lettertype) verandert deze HTML-code op de volgende manier:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Movie">
<h1 itemprop="naam">Quiz</h1>
<span>Filmregisseur: <span itemprop="director">Dick Maas</span> (Heemstede, 15 april 1951)</span>
<span itemprop="genre">Thriller</span>
<a href="../movies/quiz_trailer.html" itemprop="trailer">Trailer</a>
</div>
Ten eerste, maakt u zich geen zorgen: door de schema-code verandert het beeld van de oorspronkelijke HTML-code in een webbrowser niet:
Maar nu is de informatie over de film Quiz ook
(naast de bestaande content) aangegeven als gestructureerde data volgens het
Movie schemastandaard (http://schema.org/Movie)
op de webpagina. Deze gestructureerde data dient als input voor de
zoekmachines. Maken de webpagina’s met geïmplementeerde schema’s dan meer kansen
op een hogere positie in de zoekresultaten van de zoekmachines? Het antwoord op
deze vraag is 1 miljoen euro waard, tenminste vandaag.
Maar mijn mindset vraagt zich af: waarom niet? Mijn buikgevoel zegt dat niet voor niks Google, Yahoo en Bing kwamen met dit initiatief! Immers, het internet is een snel terugkoppelend platform waarin je kunt doen en laten wat je wilt en zaken snel kunt corrigeren.
Persoonlijk heb ik al op enkele van mijn websites de schema-code geïmplementeerd. Tot nu toe gebeurde niks bijzonders, zoals extra bezoekersverkeer of een hogere positie op de SERP’s (search engine results page), maar ik zal dit blijven “monitoren”.
W3C ontwikkelt al enkele jaren 'Semantic Web’-technologie, waarvan de doelen vergelijkbaar zijn met die van de schema’s van Google, Bing en Yahoo. Ik ben echter bang dat het schema-initiatief als platform kan dienen voor een toekomstige monopolie op dit gebeid exclusief voor deze grote internetbedrijven, terwijl de ‘Semantic Web’-technologie van W3C een open standaard is.
Hoe zal Schema.org de zoekmachine optimalisatie processen (SEO) beïnvloeden?
Op dit moment kunnen we alleen veel gissen en voorspellingen doen. Sterker nog vanaf 2011 is er geen aantoonbaar bewijs dat schema’s de ranking van een aantal websites, die de schema-code ingebed hebben, geholpen hebben.Maar mijn mindset vraagt zich af: waarom niet? Mijn buikgevoel zegt dat niet voor niks Google, Yahoo en Bing kwamen met dit initiatief! Immers, het internet is een snel terugkoppelend platform waarin je kunt doen en laten wat je wilt en zaken snel kunt corrigeren.
Persoonlijk heb ik al op enkele van mijn websites de schema-code geïmplementeerd. Tot nu toe gebeurde niks bijzonders, zoals extra bezoekersverkeer of een hogere positie op de SERP’s (search engine results page), maar ik zal dit blijven “monitoren”.
Tot slot
Ik wil een aantal zorgen over de schema-initiatief van Google, Bing en Yahoo toch toevoegen aan deze post. Dit initiatief creëert een afstand met het W3C (het World Wide Web Consortium). We weten dat het W3C een internationale organisatie is, waar de organisatie, de fulltime medewerkers en het publiek samenwerken aan de ontwikkeling van internettoepassingen, en een rol speelt als de erkenbare standaardhouder voor deze internettoepassingen “voor iedereen”.W3C ontwikkelt al enkele jaren 'Semantic Web’-technologie, waarvan de doelen vergelijkbaar zijn met die van de schema’s van Google, Bing en Yahoo. Ik ben echter bang dat het schema-initiatief als platform kan dienen voor een toekomstige monopolie op dit gebeid exclusief voor deze grote internetbedrijven, terwijl de ‘Semantic Web’-technologie van W3C een open standaard is.