De volgende infographic “Google+ accounts van 25 AEX-beursgenoteerde bedrijven” illustreert de activiteiten van de grote Nederlandse bedrijven op Google+.
Uit deze infographic blijkt dat alleen bij KLM, Philips en Unilever Google+ een organisch onderdeel van hun marketing beleid is. De andere bedrijven gebruiken Google+ niet. Het is een echte verassing!
Maar toch, Google+ kan wel voordelig zijn voor de bedrijven
Op weg naar klanten en potentiële klanten, dat is het moto van elk commercieel bedrijf. Waar zoekt men die nieuwe klanten? Of: wat is de meest efficiënte manier om relaties met bestaande klanten uit te bouwen? Het nieuwe sociale platform Google+ heeft eigen antwoorden aangeboden voor deze belangrijke vragen.
De sterkste kant van Google+ is dat Google+ met andere producten van Google geïntegreerd is. Miljoenen mensen alleen al in Nederland gebruiken diverse gratis services van Google (Gmail, Docs, zoeken, en ga zo maar door). Google+ is al geïntegreerd in de navigatiebalk in de rechterbovenhoek van bijna alle Googleproducten. Dus, “miljoenen mensen”, die dagelijks bijna gedwongen zijn om Google+ te gebruiken, is een te zwaar argument om Google+ te negeren voor wat voor een reden dan ook.
Maar, dat is niet alles wat betreft de voordelen van actief zijn op het Google+ platform. Een andere belangrijke voordeel is - de verbetering in de Google's organisch zoekresultaten. Dit feit werd uitgesproken door voormalige CEO van Google Eric Schmidt op LeWeb 2011.
Letterlijk zei Eric Schmidt dat de “sociale activiteiten”, dus op Google+ in dit geval, een ranking factor zijn geworden voor Google's organische zoekresultaten. Op zich is dat geen verassing, sinds de Panda en Pinguin updates van Google. De verassing is, dat de Nederlandse bedrijven dit niet opgevangen hebben.