Google Trends helpt met het vaststellen van online gedrag van de Google zoekmachine gebruikers wat de zoektermen (of in het Engels “keywords”) betreft. Het feit is dat de trends binnen de gebruikte zoekwoorden een verband hebben met reële economische indicatoren. Dit feit wil ik illustreren met een voorbeeld, die ik toevallig tegenkwam tijdens een zoektermen onderzoek op het gebied van de Nederlandse woningmarkt.
De zoekfrase “huis verkopen”
De doelstelling van het onderzoek was om vast te stellen hoe zich de zoekfrase “huis verkopen” ‘verspreid’ in Nederland per provincie. Met andere woorden, in welke provincie zoekt men het meest, en in welke provincie zoekt men het minst. Voor de laatste 90 dagen sinds 30 november 2012 geeft Google Trends de uitslag: Zuid-Holland zoekt het meest naar de zoekfrase “huis verkopen”. De volgende infographic beeldt deze uitslag uit:
Heeft deze uitslag een verband met reële economische indicatoren? Het antwoord is positief, dus ja. Om dat te bewijzen nam ik de gegevens van twee gerenommeerde bronnen: Funda en HuizenZoeker. Uit hun gegevens kwam naarvoren dat het hoogste aantal huizen te koop ligt in de provincie Zuid-Holland. De infographic “Het hoogste aantal huizen te koop in Nederland (november 2012)” illustreert dit feit:
Deze reële economische indicator (het aantal huizen te koop) wordt overtuigend ondersteunt door de uitslag van Google Trends, namelijk dat in de provincie Zuid-Holland men het meest naar de zoekterm “huis verkopen” zoekt. Met andere woorden, verwijst de trend binnen de zoekterm naar de ontwikkelingen binnen de reële economie, op de Nederlandse woningmarkt in dit geval.
Tot slot en niet over de Nederlandse woningmarkt
Oorspronkelijk was Google Trends bedoeld als een webservice voor de conventionele en online marketeers. De kracht van Google Trends is gebaseerd op de verzamelde gegevens van Google over verschillende woorden en zinnen die door jaren heen in Googles search-box ingetypt werden. Dat trekt de marketeers natuurlijk heel erg aan!
Maar, de vraag is: hoe betrouwbaar kunnen mogelijke conclusies uit Google Trends onderzoeken zijn? Ik bedoel, de betrouwbaarheid van het leggen van een verband tussen online gedrag en reële maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Mijn idee is dat de betrouwbaarheid stijgt als een marketing onderzoek op relatief lange termijn uitgevoerd is. Bijvoorbeeld, vanaf 2004 t/m 2012. In dit geval wordt het mogelijk “ongezonde” online gedrag onderdrukt door de statistische wet van grote aantallen. Dat verhoogt de kans, volgens de kansrekening, dat het gemiddelde een objectieve graadmeter is.
In ieder geval is het verstanding de conclusies en bevindingen te controleren buiten Google Trends. Waar? Precies waar Google Trends naar toe wijst :)